Het is twee voor twaalf voor veel winkeliers. Het retaillandschap is de afgelopen pak ‘m beet twintig jaar drastisch veranderd. De komende vijf à tien jaar zal er nog meer veranderen dan de afgelopen twintig jaar. Ben jij klaar voor die veranderingen?
Als je als winkelier de dingen nog precies hetzelfde doet als tien of zelfs vijf jaar geleden, is de kans groot dat je inmiddels hopeloos ouderwets bezig bent. Dan zit er eigenlijk nog maar één ding op: een flinke inhaalslag plegen en alsnog op de (al rijdende) trein springen. Voor winkeliers die wél met hun tijd zijn meegegaan, is het zaak zich te blijven ontwikkelen.
Wat volgt zijn 4 belangrijke ontwikkelingen en trends waar je als winkelier van op de hoogte moet zijn plus manieren waarop je hier op kunt inspelen.
Internet en social media
Bijna iedereen in Nederland is online. Als je al niet online shopt, ga je wel op internet op zoek naar meer informatie over een product of dienst. Dat doen we overigens steeds vaker op een mobiel apparaat, zoals een smartphone of tablet.
Wat dat voor jou betekent? Dat je op de eerste plaats een responsive website of webshop moet hebben die geoptimaliseerd is voor zoekmachines zoals Google. Ook moet je op je site je doelgroep waardevolle content aanbieden en die kunnen delen via social media. Die drie zaken – SEO, contentmarketing en socialmediamarketing – kun je moeilijk los van elkaar zien en het beste integraal benaderen.
Demografische ontwikkelingen
Net zo belangrijk als technologische trends, zijn enkele demografische ontwikkelingen. Mensen worden steeds ouder en er worden steeds minder kinderen geboren. Het aandeel ouderen in de samenleving neemt dus toe (vergrijzing) ten koste van het aantal jongeren (ontgroening).
Daarbij komt dat die ouderen zich langer jong voelen. ‘Forty is the new thirty.’ Zaken die vroeger op dertigers van toepassing waren, gelden nu voor veertigers. Dat komt door de steeds hogere levensverwachting en de toename van het aantal ‘kwalitatieve jaren’ in een mensenleven. Eenvoudig gezegd: je pa van zestig voelt zich en is in feite ook een stuk jonger dan je opa of overgrootvader op diezelfde leeftijd.
Ouderen worden kortom een steeds belangrijkere doelgroep voor winkeliers – als klant én als werknemer!
Een andere belangrijke demografische ontwikkeling is toename van het aandeel niet-Westerse allochtonen in de samenleving. Veel detaillisten spelen al handig in op de behoeften van oorspronkelijke Noord-Afrikanen en Oost-Europeanen. Hoe kun je jouw product of dienst tweaken zodat het ook deze doelgroepen aanspreekt?
Het middensegment verdwijnt
De crisis is achter de rug, maar nog steeds voelbaar. Iedereen met een modaal inkomen of lager, voelt het nog steeds in z’n beurs. Als de crisis één ding met ons gedaan heeft, is het ons prijs- en kwaliteitsbewuster maken.
Wie daarvan profiteren, zijn winkels die zich op het lagere dan wel hogere segment richten. Het middelste segment gaat verdwijnen en is al deels verdwenen. Wat overblijft zijn enerzijds winkels als de Lidl en Primark, en anderzijds de Albert Heijn en Zalando, met hun wat duurdere aanbod.
Dat prijs- en kwaliteitsbewustzijn gaat ook hand in hand met het zogenaamde ‘consuminderen’, om zowel economische als maatschappelijke redenen. We kunnen kortom een euro maar één keer uitgeven en besteden die het liefst duurzaam, aan een goed en eerlijk product dat een tijdje meegaat.
Consument ‘eist’ beleving
We doen onze aankopen steeds vaker online. Van de fysieke winkels die we bezoeken, verwachten we – nog meer dan voorheen – tegenwoordig dan ook een stuk beleving. Goed voorbeeld: een bakker, slager en broodjeszaak waar je de waar van die eerste twee kunt proeven onder één dak. Je moet je dus afvragen hoe je je klant jouw product of dienst kunt laten beleven in plaats van enkel tonen.
Toch is het niet zo dat we al onze ‘vlugge’ aankopen online doen en in de stad gaan funshoppen. Een andere trend is namelijk het zogenaamde ‘runshopping’. Er zijn tegenwoordig zelfs al complete runshoppingcenters, waar het niet om fun, maar juist of snelheid en efficiency draait. Je hebt een product immers nog altijd sneller in huis door de deur uit te gaan dan door het online te bestellen.
Wil je weten hoe je op deze trends kunt inspelen? Ffoon kan je bijstaan met zowel advies en coaching als met daadwerkelijke hulp en ondersteuning. Op het gebied van online én offline marketing.